Een van mijn
grootste hobby's is en zal zolang de gezondheid dit toelaat ook altijd
blijven het toerfietsen.
Hier ben ik
meer als 32 jaar geleden mee begonnen en heeft mij tot op heden ook
heel wat mooie gebieden van Europa laten zien.
Tochten als
Trondheim-Oslo 560 km (1991), La Marmotte 174 km ( 1994) , Heerlen
Rome door 9 landen 1956 km (2000), Heerlen Santiago de Compostela
2566 km (2004) maar ook de Alpencols zoals de Col D'Isoard, Col de
Madelene, Alpe D'Huez, Col du Telegraphe of de Col de Calibier zijn
voor mij geen onbekende en heb diverse malen beklommen.
De laatste jaren ben ik me meer bezig gaan houden met het lange afstandsfietsen
het zogenaamde Randonneurs werk. Parijs-Brest-Parijs 1200 km non-stop
(2007-2011) en London-Edinburgh-London 1400 km non-stop (2009)
Eerst een
verslag van Parijs-Brest-Parijs in 2007 en verder op deze pagina enkele
links voor het verslag van London-Edinburgh-London in 2009 welke ik
in 114 uur volbracht heb. Met dank aan Jan Smink, Ben Commandeur en
Herman Mandemakers. Dan nog een verlag van P-B-P 2011.
Vanaf
2006 ben ik me meer gaan interesseren voor het lange afstandsfietsen
het zogenaamde Randonneurs fietsen. Ik ben toen lid geworden van
Eurodax Randonneurs Nederland ERN. Dit is een vereniging waar de
meeste lange afstand fietsers lid van zijn omdat zij ook de tochten
van 200, 300, 400 en 600 km organiseren. Mijn doel was het volbrengen
van de monstertocht Parijs-Brest-Parijs. Deze tocht is 1200 km non-stop
en moet volbracht worden binnen 90 uur. Na een degelijke voorbereiding
met tochten van 200 km in 8uur en 58 minuten, 300 km in 16 uur en
20 minuten, 400 km in 20 uur en 20 minuten en 600 km in 37 uur en
15 minuten, deze tochten moet men in het jaar voor PBP gereden hebben
om een startbewijs voor PBP te verkrijgen. Met een totaal van bijn
4000 km in de voorbereiding had ik het gevoel er "klaar"
voor te zijn.
Vrijdag 18
augustus afgereisd naar St. Quentin-en Yvelines, een voorstadje
van Parijs en nog net een plaatsje weten te bemachtigen op een ietwat
drassige camping welke achteraf bijna volledig bezet was door PBP
deelnemers.
Enfin op zondag 19 augustus de startbescheiden ophalen in Guyencourt
in het Gymnase des Drioits. Hier zal morgen ook de start voor de
80 en 90 uurs groepen plaatsvinden. In verband met de aanhoudende
regen is de fietscontrole uitgesteld en worden de fietsen op maandag
voor vertrek van de tocht gecontroleerd op de aanwezigheid van de
verlichting en het reflecterende vest.
Maandag
Vroeg in de avond in de rij om een puike maaltijd te nuttigen voor
het vertrek. De zenuwen beginnen nu wel erg te werken en hoog tijd
om te vertrekken. Samen naar de start met mijn buurman op de camping
Teun Lamers en nog honderden andere randonneurs weten wij ons in
de tweede groep, van de zes, te nestelen. Het aantal toeschouwers
bleek overweldigend, ondanks de donkere wolken. Een moraalknakker
bij uitstek. Iedereen in het startvak zo valt van de gezichtsuitdrukkingen
te lezen is klaar om nu eindelijk van start te gaan.
BOEM!!
Maandagavond 20 augustus om 21.50 vertrek voor mijn eerste monstertocht
van 1200 km de nacht in. De eerste 15 km met een voorrijwagen ervoor.
Meteen flink op de pedalen. Links en rechts vliegen ze uit alle
delen van de wereld voorbij. Mijn strategie is om mij niet te laten
verleiden om te snel van start te gaan, dus lekker doortrappen in
mijn eigen tempo. Op een gegeven moment, lekker in cadans, in een
groep mee. Pats! In een erg donker gedeelte van de route en inmiddels
is het gaan regenen, verkeerd gereden. Ik wacht even en laat de
overige maar bepalen welke richting. Na enkele kilometers komen
we weer op de route en besluit ik zelf ook maar om goed op de pijlen
te letten. Inmiddels is het behoorlijk aan het regenen geslagen,
iets wat de rest van de rit nog vaak zal gebeuren.
Dinsdag
Na diverse regenbuien, heuvels (nee, PBP is echt niet vlak) en een
lekker tempo arriveer ik op de eerst controle, Mortagne au Perche.
Na 140 km alleen een ravitailleringspost. In eerste instantie bij
de ‘verkeerde’ ravitaillering gestopt. Een stukje verder
in het dorp was een hal ingericht als post. Even schuilen regenkleding
weer tevoorschijn gehaald stukje peperkoek en maar weer verder.
Ook zie ik mijn buurman Teun nog even en ook hij vergist zich met
de controlepost. Op naar de tweede controle. Mijn verlichting twee
lampjes elk op 4 stuks AA batterijen doen het uitzonderlijk goed
zodat ik in het donker ook goed kan dalen. Het is een prachtig gezicht
als je in de nacht in stromende regen die lange sliert van achterlichten
voor je ziet rijden. Héhé, eindelijk weer licht, oriëntatie
is weer mogelijk. Meteen blijkt dat de wind vandaag stevig zal zijn.
Noorderwind in combinatie met de nodige buien is het harken geblazen.
De tweede controlepost is na veel gezwoeg een zeer welkome controlepost.
Om 8.55 uur arriveer ik op de controleplaats Vilaines-La-Juhel op
222 km. Stempel halen en wat eten. Trek heb ik niet maar toch een
bord spaghetti met een blikje Cola. De spaghetti laat ik volledig
staan en enkele slokken Cola gaan er wel in. Ik voel me niet prettig
en vervolg toch mijn weg richting de volgende controle. Ik heb gewoon
geen zin om te eten terwijl ik me bewust ban dat zonder eten het
gewoon niet gaat lukken. Met tegenzin eet ik wat peperkoek, stop
bij een plaatselijke bakker voor wat “lekkers” wat er
normaal wel ingaat alleen vandaag niet. Het is gewoon harken troef.
Ik besluit even te stoppen en bel mijn vrouw even in Nederland om
te vertellen hoe ik me voel en dit geeft weer enige inspiratie om
verder te gaan. Deze etappe vergt toch wel veel van mijn krachten.
De regen is opgehouden en onder een summier zonnestraaltje bereik
ik om 15.00 uur de derde controle, Fougéres. Hier praat
ik nog even met Jan van Osch, ook hij heeft het zwaar en heeft zo
z’n bedenkingen over het verdere verloop van de tocht.
Eerst de stempel
en de badge door de scanner halen en gezien de drukte besluit ik
om in het dorp wat te gaan eten. Wel honger maar geen trek op wat
dan ook. Ik wurg me echt een paar frietjes uit de plaatselijk Friterie
naar binnen met twee koppen koffie in de hoop dat het voor het volgende
traject weer wat beter gaat. Na het vertrek uit Fougéres
enkele pittige klimmen en op hoop van zegen weer verder. Met gezwinde
spoed begeef ik me op de route naar Tintentiac. “Kom op Jo,
het zijn maar 54 km” spreek ik mijzelf toe. Mijn strategie
was om in Loudéac te gaan rusten maar ik besluit om dit te
vervroegen en in Tinténtiac te gaan rusten, misschien gaat
het na een rustperiode dan beter met mijn maag of darmen welke mij
parten spelen. Tijdens deze etappe heb ik niet veel oog voor de
omgeving want ik ben constant met mij zelf bezig. Hier heb je voor
getraind, hier heb je al die voorbereidingstochten voor gereden
en dingen voor ontzien. Ik moet verder….”kom op Jo”
zeg ik nog maar eens en spreek mijzelf moed in.
Om 17.50 arriveer ik op de controlepost in Tinténiac en besluit
een paar uur te gaan rusten. Ik heb zelfs nog geen zin meer in een
kop koffie. Ik reserveer een bedje in de plaatselijke slaapzaal
en vraag of zij mij om 21.00 uur weer willen wekken. Zo gezegd zo
gedaan en voor ik vertrek nog even onder de douche alleen die natte
kleren weer aan je lijf zijn nu ook weer niet zo lekker. Ik merk
dat het totaal niet heeft geholpen voor wat betreft mijn maagproblemen.
En ook nu lust ik nog geen kop koffie. Toch vertrek ik vol goede
moed in de hoop dat het beter zal gaan. Ik moet eerlijk bekennen
dit was de ergste nacht wat ik heb meegemaakt. Ik kwam geen meter
vooruit. Onderweg heb ik nog geprobeerd met mijn zilveren deken
een ‘tukkie’ te doen, maar alleen maar, koud, misselijk,
moe en slaperig. Overal zag je deelnemers liggen. In de berm van
de weg of in een portiek van een huis of in een bushokje waar je
keek zag je ze liggen. Na een lijdensweg kwam ik om 03.30 in Loudéac
op de controlepost. Overal waar je keek lagen de deelnemers te slapen.
Gewoon buiten, in de eetzaal op de gangen je kon zo gek niet bedenken
maar er lag wel iemand te slapen.
Ik besluit
hier om een bezoek te brengen bij de dokter welke op deze controleplaats
aanwezig is. Ik heb hem mijn probleem voorgelegd en hij vertelde
mij dat hier niet veel aan te doen was en gaf mij twee tabletjes,
volgens mij een soort Rennie en adviseerde mij enkele uren te rusten.
Ik heb de tabletten ingenomen en twee uurtjes mijn hoofd op de tafel
in de eetzaal gelegd. Toen ik na een poosje wakker werd en voelde
dat er geen verbetering in mijn maag of darmen was heb ik het moeilijke
besluit genomen om de tocht af te breken. Ik was gewoon op. Ik heb
ik de organisatie mijn besluit medegedeeld en meteen werd er gevraagd
om je badge en startkaart in te leveren. Een zeer emotioneel moment.
En daar sta je dan. Ik kan geen woord Frans dus begin maar. Na mijn
vraag hoe ik nu terug kon komen verwezen ze me naar een bord waar
de vertrektijden op stonden van het plaatselijk openbaar vervoer.
Ik ben toen naar het plaatselijk treinstation gereden en twee uurtjes
gewacht voor dat het loket bemand werd en heb met ondersteuning
van enkele ook gestrande deelnemers een kaartje gekocht voor de
TGV naar Parijs. Eerst nog met de bus naar een ander station en
vandaar uit met de TGV naar Parijs. In Parijs overgestapt richting
St. Quentin.
Aangekomen op de camping welke voor 50% blank stond van het regenwater,
mijn spullen in de auto geladen en richting huiswaarts.
Onderweg wonderbaarlijk in een wegrestaurant een lekker warme hap
gegeten en tegen 21.00 uur was ik weer in Heerlen en heb nergens
geen meer last van gehad. Maar wel meteen tegen mijzelf gezegd,
als ik gezond blijf sta ik er in 2011 weer.
Een teleurstelling maar ook een ervaring rijker.
Mede
door de ervaring van Parijs-Brest-Parijs ben ik tijdens deze tocht
meer met mijzelf bezig geweest dan gegevens te verzamelen voor een
later verslag. En aangezien ik ook niet zo'n schrijver ben heb ik
gekozen voor een makkelijkere weg. Al vanaf Hoek van Holland zijn
we steeds met vier fietsmaten bij elkaar gebleven en wel Ben Commandeur,
Jan Smink, Herman Mandemakers en ondergetekende.
Nu
is Herman Mandemakers schrijver van beroep en heeft een schitterend
verhaal over LEL geschreven. Om u toch een indruk te kunnen geven
wat we met ons vieren die 114 uur hebben meegemaakt heb ik het verhaal
in drie gedeeltes op deze site geplaatst. Ik wens u dan ook veel leesplezier.
Indien
u nog meer verhalen over langere Eurodaxtochten wilt lezen verwijs
ik u naar de site van ERN. Op deze site voor lange afstandfietsers
www.ern-ossendrecht.nl
staan de meest bizarre verhalen en foto's van tochten tussen de 200
en 1400 km. Op deze site staat tevens het jaarprogramma voor 2010.
Wie weet zien we elkaar op een van deze tochten.
LEL,
No guts no glory deel 1
LEL,
No guts no glory deel 2
LEL,
No guts no glory deel 3
Parijs - Brest - Parijs 2011 1200 km non-stop binnen 90 uur
|
Als
voorbereiding en kwalificatie eis had ik twee tochten van 200 km gereden
de eerste vanuit Ossendrecht en de tweede vanuit Maastricht. Een 300
km en een 400 km tocht vanuit Ossendrecht en een 600 km tocht vanuit
Maastricht. Alle tochten zonder problemen gereden en ruim binnen de
gestelde tijd.
Helaas,
ook in 2011 heeft het wegens ziekte vooraf, niet zo mogen zijn dat
ik deze tocht heb uitgereden. Na een drukke periode van werkzaamheden,
ja ik ben gepensioneerd, maar de dekkingsgraad van de pensioenfondsen
is ook niet wat het eigenlijk moet zijn. Daarna de organisatie van
de Fiets4daagse met een hoop deelnemers op het verblijfsterrein welke
het er echt niet naar hun zin hadden werd ik na afloop van deze 4-daagse
behoorlijk ziek. Zo ziek dat ik 5 dagen echt in bed heb gelegen. Na
weer een beetje opgeknapt te zijn en een kort tochtje van 20 km gefietst
te hebben heb ik toch besloten om te starten in P-B-P. Alles was al
betaald en gereserveerd dus, op hoop van zegen.
Bij
aankomst op vrijdagmiddag op de camping in Ramboulet, 25 km van Parijs,
kwamen we er achter dat mijn beide maten op de camping het verkeerde
huisje hadden gehuurd. Zij hadden namelijk een grote tent gehuurd
en geen huisje. De slaapgelegenheid in deze tent was nou echt niet
voor vier volwassen mannen. Na wikken en wegen hebben we uiteindelijk
besloten om er een tweede "huisje" bij te huren en dat was
een Pipowagen met keuken en douche. Dus Guus en Leo in de Pipowagen
en Bjorn en ik maar in de tent. Alleen moesten we wel weer €
165,- per persoon betalen wat er op neer kwam dat ik inmiddels al
€ 350,- betaald had voor 7 nachten te slapen in een tent. Eerste
nacht niets geslapen en alleen maar verrekt van de kou. Dus maar vroeg
op want ik moest al om 10.00 uur naar de fietscontrole en het was
nog een dik half uur rijden met de auto naar de start. Fiets was oké
en na het ophalen van de spullen zoals de controlekaart, controlechip
en overige spullen nog wat lekker in het zonnetje met de overige Nederlanders
wat gekletst. In de middag weer terug naar de camping en wat gerelaxt
in een luie stoel op de camping in het zonnetje.
Tegen
de avond gezellig met ons vieren weer naar de startlokatie om in een
plaatselijk restaurantje wat te eten. Bij terugkomst nog wat over
de camping gewandeld en wat gekletst met de overige Nederlanders over
de tocht der tochten. De tweede nacht verliep iets beter omdat ik
wat meer dekens ter beschikking had en het daarom niet meer koud had.
Maar.... het blijft een tent.
Volgende
morgen lekker wat vers stokbrood met een croussantje in de kantine
gehaald voor Bjorn en mij en heerlijk buiten in het zonnetje ontbeten.
We begonnen al langzaam zenuwachtig te worden. Mijn starttijd was
voor de 90-uur groep om 18.00 uur. Bjorn en ik hebben de rest van
de morgen en een gedeelte van de middag nodig gehad om onze fietsen
klaar te maken en de tassen welke op de fiets moesten in te pakken
en op de fiets te monteren en de spatborden te monteren. Na de middag
fiets in de auto en in onze Nederlandse trui vertrokken voor de start.
Bij de inschrijving had ik een parkeerkaart voor de parkeergarage
besteld zodat mijn auto kort bij de start geparkeerd kon worden. Auto
in de garage, fiets weer in elkaar gezet en met het maken van een
waypoint op mijn GPS vertrokken naar de startlokatie. Het was inmiddels
al behoorlijk warm. Bij inschrijving had ik ook een maaltijd gereserveerd
en heb hier nog heerlijk van genoten in het restaurant. Was overigens
van goede kwaliteit.
Eindelijk
was het zover en aansluiten in de rij voor de start. Twee uur gewacht
in een brandende zon om uiteindelijk om 18.50 uur te mogen starten
voor mijn tweede P-B-P. Ik had me voorgenomen om niet al te snel van
start te gaan om te kijken hoe ik mij voelde. Na de start nog samen
gereden met een Nederlandse deelnemer die ik na een poosje heb laten
gaan om mijn eigen tempo te rijden. Er volgde enkele beklimmingen
waar ik al merkte dat ik niet de kracht had die ik normaal gesproken
wel had. Ook op een golvend gedeelte waar je in normaal doen even
uit het zadel omhoog gaat voelde niet lekker aan. Steeds meer begon
het in mijn hoofd te malen of het wel de juiste beslissing is geweest
om hier te starten. Maar als ik dat niet gedaan zou hebben zou ik
me altijd blijven afvragen of het misschien wel gelukt was.
Na
80 km besloot ik dan ook om niet meer verder te rijden en terug te
keren naar Parijs het was inmiddels al 23.00 uur. Dat betekende dat
ik een gemiddelde had van 20 km/u. Wat eigenlijk al aan de lage kant
was. Want in het begin moet je de ruimte creëren om later in
de tocht je slaapjes te kunnen nemen. Moeilijk moment maar gezien
mijn conditie een wijs besluit. De terug weg was indrukwekkend want
het was inmiddels al behoorlijk donker en ik heb nog uren gereden
met alleen maar tegemoet komende fietsers. Verschillende keren werd
ik er op geattendeerd dat ik de verkeerde kant op reed maar niemand
had in de gaten dat dit bewust gebeurde. Ook vaak de vraag van de
vele toeschouwers of ik een "maleur" met de fiets had maar
ook dat was niet zo, het was gewoon mijn lichaam wat wel wilde maar
niet kon. Tegen twee uur en 160 km was ik weer terug op de startlokatie
in Parijs. Hier was uiteraard, niemand meer aanwezig waardoor ik ook
mijn startkaart niet kon inleveren. Na enig speurwerk had ik ook mijn
auto weer gevonden en na het inladen van de fiets, terug naar de camping
waar ik met fietskleren het bed in gedoken ben. De volgende morgen
een beetje gewassen en toch wel teleurgesteld en waar ik om 10.00
weer huiswaards ben gereden. Weer een ervaring rijker en met de gedachte
dat het toch in 2015 als alles goed gaat weer aan de start zal verschijnen.
Ze zeggen wel eens "drie maal is scheepsrecht" laten we
het daar maar op houden.
Groetjes
Jo Henrich